Med E Ink bliver hvid det nye sort – og omvendt
Innovativ digital teknologi giver nu mulighed for farveændring på den nye BMW iX’s karrosseri.
Farveskift fra sort til hvid, og modsat? Ja, det lyder helt skørt, men det kan meget snart blive virkelighed, takket være en helt ny elektroforetisk teknologi. ’My Modes’ giver dig p.t. mulighed for at ændre bilens indvendige atmosfære efter humør, men med BMW iX Flow med E Ink, får du også muligheden for at tilpasse modellens ydre.
”Digitale oplevelser vil ikke kun være begrænset til skærme i fremtiden. Der vil blive mere og mere sammensmeltning af det virkelige og det virtuelle. Med BMW iX Flow, bringer vi nu også bilens karrosseri til live.”
- Frank Weber, bestyrelsesmedlem BMW AG, Udvikling.
Skræddersyet til BMW iX
Den flydende farveændring er muliggjort af en specialudviklet ’indpakning’, der er skræddersyet præcist til konturerne af den helelektriske SAV BMW iX. Når ’indpakningen’ stimuleres af elektriske signaler, bringer den elektroforetiske teknologi forskellige farvepigmenter til overfladen.
"BMW iX Flow er et avanceret forsknings- og designprojekt, og et godt eksempel på den fremadrettede tankegang, BMW er kendt for."
- Adrian van Hooydonk, chef for BMW Group Design.
Frihed til selv at bestemme
Den nye teknologi tilbyder et hidtil uset potentiale for individualisering af bilens eksteriør. Allerede i dag er den farve, du har valgt til din bil, et udtryk for din personlighed. Udvalget af lakker til de nuværende BMW-modeller dækker bredt, men med den nye teknologi til rådighed, vil det fx være muligt at gå efter en mere udtryksfuld, ekstravagant eller sporty look på din bil. "Teknologien giver føreren frihed til at udtrykke flere facetter af deres personlighed, eller deres glæde ved forandring, hver gang de sætter sig ind i deres bil," udtaler Stella Clarke, projektleder for BMW iX Flow med E Ink .
Stort set uden brug af strøm
E Ink-teknologien i sig selv er ekstremt energieffektiv. I modsætning til fx skærme eller projektorer behøver den elektroforetiske teknologi ikke energi for at fastholde den valgte farvetilstand, for der bruges kun strøm under den korte farveskiftende fase. Farveskiftet kan også være med til at reducere mængden af bilens køling og opvarmning. En hvid overflade reflekterer fx meget mere sollys end en sort. Underforstået kan en køling af din bil og kabine ved en solrig dag med høje udendørstemperaturer reduceres ved at ændre bilens ydre til en lys farve. I køligere vejr, vil det mørke ydre hjælpe din bil med at absorbere mere varme fra solen.